תוכנית התייעלות

מה בין תוכנית הבראה ותוכנית התייעלות

כמנהל כספים ומלווה פיננסי של עסקים למעלה מ-15 שנה, ביצוע תוכניות הבראה מהווה את אחד מנושאי העבודה המועדפים עלי וללא ספק אחד מהתחומים המספקים ביותר בעבודתי.

האתגר הוא גדול.

עסקים רבים שאיבדו קצת את הדרך פונים אלי בבקשה לסייע להם בבניית תוכנית התייעלות לעסק.

לרוב בעלי החברות מטרה ברורה – שיפור התוצאות העסקיות, שיפור ברווחיות והגברת הצמיחה.

והם מחפשים ניהול כספים מקצועי שיסייע להם בהשגת מטרות אלו.

רבים מבלבלים בין תכנית הבראה לבין תכנית התייעלות.

תוכנית התייעלות היא רק אחד הנדבכים במבנה המורכב של תוכנית ההבראה.

תוכנית ההתייעלות מתמקדת בצמצום עלויות.

פתרונות של צמצום עלויות הינם רבים ומגוונים, ושימוש בנסיון הקיים לצד הבנת אופי פעילות החברה מאפשר מגוון של פיתרונות ובהם:

  • טיפול נקודתי ושיטתי בהוצאות החברה

בחינת כל אחד מסעיפי ההוצאות בחברה ואיתור אפשרויות לחסכון בעלויות, החל בעלויות הכיבוד, דרך עלות הניקיון וכלה בעלות המושכר.

אין כמעט סעיף הוצאתי שלא ניתן לגעת בו, לייעל אותו.

  • צמצום עלויות הרכש

בחינת ספקים אלטרנטיבים וניהול מו"מ מחודש מול ספקים קיימים

  • פתרונות מבניים בחברה

פתרונות של איחוד מחלקות, סגירת סניפים, ביטול תקני ניהול, החלפת עובדים במכונות או במערכות ממוחשבות.

  • צמצום עלות השכר

צמצום במצבת כח האדם, הורדות שכר, החלפת עובדים יקרים בעובדים זולים יותר, צמצום משמרות יקרות, בניית מודל שכר תלוי תוצאות,

  • צמצום עלויות הרכב בחברה

צמצום מספר הרכבים, החלפת רכבים לרכבים חסכוניים יותר, החלפה לרכבים זולים יותר, קביעת נהלים לצמצום צריכת הדלק

תוכנית ההבראה מסתכלת על המכלול.

גיבוש תוכנית הבראה מפורטת מצריך גיבוש אסטרטגיה מתאימה ומעודכנת לחברה.

תוכנית הבראה מקיפה, הינה הוליסטית בעיקרה, בוחנת כל רכיב בקונטקסט שלו , ומנסה לאמוד את ההשפעות העתידיות של השינויים שיתבצעו.

תוכנית הבראה אפקטיבית תכלול, לרוב, גם תוכנית התייעלות הכוללת צמצום בעלויות.

בנוסף יבחן תזרים המזומנים של העסק ויבחנו האפשרויות להקל עליו.

לסיכום התהליך יבנה תקציב שנתי/ רב שנתי וזאת לצורך "תרגום" התובנות והמסקנות ל action items ולמספרים, ותוך שאיפה לשורה התחתונה של כל עסק – שיפור הרווח הכולל.

המשימה האחרונה, ואולי החשובה ביותר, בכל תכנית הבראה, היא הטמעת התהליכים והשינויים שנקבעו ושהוגדרו.

חשוב לאתר גורם בארגון שיכול לרכז ולנהל את תהליך ההבראה. זה יכול להיות מנהל במחלקת הכספים, בעל תפקיד בתחום התפעול בחברה, או כל בעל תפקיד אחר  שביכולתו להוביל את התהליך.

במידת הצורך, ניתן להשתמש בניהול כספים במיקור חוץ לצורך הובלת התהליך באופן מקצועי וחסר פניות.

זה לא חיוני אך בהחלט משפר את התהליך.