התנהלות פיננסית בתקופת המשבר – חלק ב'

התנהלות פיננסית בתקופת המשבר – חלק ב'

מספר טיפים חשובים

 

5. פריסה מחדש של הלוואות קיימות

במקביל, המצב הקיים מהווה כר נוח לבקשת פריסה מחדש של הלוואות קיימות או איחוד הלוואות קיימות ופירעון מחדש.

כמובן, להתעקש על גרייס של 3 חודשים לפחות.

יש לזכור שלרה-פייננסינג של הלוואות קיימות יש לרוב עלויות הנובעות מפירעון מוקדם ומלוות בתיעוד בנקאי (מאחר ובמקור פריסה מחדש של הלוואה מעידה על בעיה ביכול החזר).

 

6.עדכון תקציב פעילות העסק

חשוב, בימים אלה, לעדכן את תקציב הפעילות של העסק, בכדי לבחון מה היקף ההוצאות שלפניו העסק עומד, בהתחשב בהיקף ההכנסות הקיים מאז פרוץ המשבר ובראיה שמרנית קדימה.

התקציב הוא כלי ניהולי שמסייע לנו בהיערכות ובקבלת החלטות.

בתקופות משבר, חייבים לעדכן את תקציב הפעילות החודשי בכדי לקבל תמונה נכונה.

אזהרה: זה עלול להיות מלחיץ.

אבל עדיף להיערך מראש, להבין כיצד המצב הקיים מתורגם למספרים השוטפים, ולקבל כבר היום החלטות מכריעות, בהם היקף הקיצוץ הנדרש בהוצאות לצורך צמצום הנזק לעסק.

 

7. קיצוץ בהוצאות

יש להגדיר יעדים לקיצוץ ולנהל מו"מ עם הגורמים הרלוונטיים. יש לזכור שהמטרה הראשונה שלנו היא לצמצם את הנזק שלנו.

אולם, בניהול הדיון מול ספקים/ קבלני משנה/ משכירים, יש לזכור שבסיומו של המשבר, נצטרך, ככל הנראה, לחזור ולעבוד עם אותם גורמים, כך שרצוי להגיע להבנות מבלי "לשבור את הכלים".

 

8. משיכת "מלאי" מעסקים לא פעילים

באם סיפקנו סחורות/ ציוד לעסקים שלא פועלים כבר מזה מספר שבועות, ואנחנו מתקשים בגביה מולם, כדאי לבחון משיכת חלק מהסחורות והציוד שסופק להם, כנגד זיכוי שיינתן להם.

היתרונות – הקטנת החשיפה מול הלקוח (במידה והעסק עלול שלא לשרוד את התקופה), ובעיקר יכולת להפוך חוב עומד למלאי חי, שניתן למכור שוב! (ומבחינת הלקוח – ביצעתם מהלך שמסייע לו ומקטין לו את היקף החובות).

כמובן, שההחלטה היא ספציפית לסוג הסחורה שסופקה, לקשר מול הלקוח ולהערכת הסיכונים מולו (הסבר בהמשך).

 

9. ניהול תזרים מזומנים

הרבה עסקים רגילים היו לעבוד ברוטינה קבועה – הכסף נכנס לרוב סביב תאריכים קבועים והתשלומים ניתנו בהתאם. בתקופה של חוסר וודאות, לרוטינה שהייתה כבר אין משמעות אמיתית.

בימים אלו, אפילו יותר מהרגיל, תזרים המזומנים הוא כלי הכרחי. כל יום עשויות להיות הפתעות – שיקים של לקוחות שבוטלו/ חזרו, לקוחות יציבים וחזקים שפתאום מעכבים תשלום…

המשבר עוד לא קרוב לסיומו, וגם אחרי החזרה ההדרגתית לשגרה, צפויים עוד מספר חודשים של side effects כואבים…  בתקופה כזאת אין מקום לשליפות מהמותן.

ספק מסוים דורש תשלום. אתה כבר מפגר לו שבועיים בתשלום, והוא לא מוכן לקבל שיק ליולי-אוגוסט, אחרת יעצור לך אספקה.

זה המקום לבדוק כמה שיקים/ תשלומים יש לנו למועדים ספציפיים, ואיזה תקבולים צפויים ולמתי…

 

קישורים להמשך המאמר:

התנהלות פיננסית בתקופת המשבר – חלק ג'

התנהלות פיננסית בתקופת המשבר – חלק ד'